Digitale schermen houden de buschauffeurs van Keolis in één klik up-to date. Keolis is de grootste privéoperator voor busvervoer in België en zocht een manier om zijn interne bedrijfscommunicatie te verbeteren. Niet makkelijk, want buschauffeurs komen bijna nooit op kantoor. De oplossing: ‘digital signage’-schermen die we in de lokalen voor de chauffeurs installeerden.
Interne communicatie verbeteren
Eerst en vooral: wat is digital signage? Met digital signage gebruik je digitale schermen om je doelpubliek – bijvoorbeeld je klanten of werknemers – informatie te geven die relevant voor hen is. Lando Vanoverbeke, communicatiemedewerker bij Keolis: “Met digital signage-schermen wilden we onze interne communicatie verbeteren, vooral die naar onze buschauffeurs. We hebben een bedrijfsmagazine, maar daarmee krijgen we nooit de recentste informatie tot bij hen. En alle berichten daarin worden ook niet altijd door iedereen gelezen.”
Digitale schermen in de lokalen van de chauffeurs
“2 medewerkers van Sovilux zijn heel het land rondgereden om in de chauffeurslokalen van al onze vestigingen digitale schermen te installeren, 45 in totaal. Via een dongel – een USB-stick met een simkaart – zijn de schermen verbonden met het wifinetwerk. Zo kunnen we alle belangrijke informatie meteen aan onze chauffeurs bezorgen en die informatie ook up-to-date houden. Dat gaat meestal over nieuwe producten, diensten en maatregelen. De laatste maanden konden we zo al onze chauffeurs ook binnen de kortste keren de coronarichtlijnen bezorgen.”
Digital signage: positieve invloed
“We krijgen niets dan positieve reacties. Onze chauffeurs merken nu zelf dat ze veel sneller op de hoogte zijn van het laatste nieuws. Ze weten nu wat er allemaal leeft in het bedrijf en praten er ook meer over. De digitale schermen hebben ook een positieve invloed. We krijgen nu regelmatig voorstellen van medewerkers om er persoonlijke en andere informatie op te laten zien.”